Autor: Redakcja
Data: 12.03.2021
Kompresja sportowa i jej zastosowanie przed, w trakcie i po wysiłku fizycznym

I. KOMPRESJA SPORTOWA I REGENERACJA PRZED I POWYSIŁKOWA

Zastosowanie kompresji w sporcie, podobnie jak w przypadku kompresji medycznej, opiera się na poprawie krążenia krwi w organizmie.

Jak to działa?

Jak wiemy, grawitacja powoduje gromadzenie się krwi w nogach, a żyły i mechanizmy pompujące odpowiadają za powrót krwi do serca. Z każdym krokiem niewielka ilość krwi przemieszcza się od stopy w kierunku łydki. Wypełnia żyły i przy skurczach mięśni łydek jest kierowana do serca. W przypadku niepowodzenia lub gdy łydka nie kurczy się w pełni, krew ma tendencję do zastoju w nogach, powodując obrzęki i dyskomfort. To właśnie w tej sytuacji, by przynieść długotrwałą ulgę, stosuje się kompresję. Ucisk wywierany przez nią na nogi zmniejsza średnicę żył podobnie jak przy wyciskaniu tubki pasty do zębów. Dzięki temu automatycznie poprawia krążenie, zmniejszając obrzęk kończyn. Te efekty sprawiły, że kompresja pojawiła się w świecie sportu!

Co zapewnia efekt „tubki pasty do zębów”?

– Mięśniowe „pompowanie” poprawia krążenie krwi do serca.

– Uczucie „lekkich nóg” na początku aktywności fizycznej!

Udział w zawodach często oznacza wyjazd z dala od domu, co wiąże się z przygotowaniami i podróżami. Mogą one wyczerpać sportowców, czego efektem są spuchnięte nogi i bóle, czyli tzw. syndrom ciężkich nóg. Aby poradzić sobie z nieprzyjemnymi obrzękami, warto stosować kompresję przed wysiłkiem fizycznym gwarantującą uczucie lekkości i pomoc w osiąganiu lepszych wyników. Objawy dyskomfortu są również znacznie mniejsze, gdy zawodnik nosi odzież uciskową podczas podróży (samolotem, pociągiem lub samochodem) i w gorące dni.

Full socks grey
Full socks recovery

II. KRÓTKIE I INTENSYWNE ĆWICZENIA (DO JEDNEJ GODZINY)

Format wyczynowy wielu dyscyplin (np. pływanie i kolarstwo) oznacza powtarzanie krótkich, intensywnych serii ćwiczeń w stosunkowo krótkim czasie. Nagromadzenie toksyn (kwas mlekowy) i zmniejszenie rezerw energetycznych przyspiesza pojawienie się zmęczenia za każdym razem, gdy sportowiec rozpoczyna kolejną serię ćwiczeń. Stosowanie kompresji pomiędzy nimi może okazać się bardzo skuteczne!

Proces polegający na usprawnieniu regeneracji dzięki kompresji

Badanie: Dotlenienie mięśni i laktatemia mierzone podczas regeneracji po wysiłku z użyciem i bez użycia nogawek kompresyjnych Compressport Full Leg. *  – istotne różnice:

Poprawa krążenia wywoła reakcję łańcuchową zdarzeń:

– zwiększony przepływ krwi (+15%)

– zdecydowanie (+10%) lepsze dotlenienie mięśni, co jest niezbędne do odbudowy rezerw energetycznych

– przyspieszone usuwanie toksyn – po 15 minutach regeneracji z Compressport Full Leg mleczany są zredukowane o 13%)

Ogólnie rzecz biorąc, cały proces powrotu do zdrowia ulega poprawie dzięki kompresji. Bóle są zredukowane, a późniejsza wydajność jest o wiele lepsza.

„Kompresja stosowana przed wysiłkiem fizycznym, zapobiega wszelkim rodzajom obrzęków, dając sportowcom uczucie lekkich nóg, a tym samym pomaga im w osiąganiu lepszych wyników.”

 Arnaud Ménétrier | Kierownik działu rozwoju nauk o ciele

III. BIEGI DŁUGODYSTANSOWE

Długotrwała, nietypowa i/lub wymagająca aktywność fizyczna może prowadzić do urazów mięśni, po których następuje powolny powrót do zdrowia. Dzieje się tak często po biegach długodystansowych lub treningu siłowym. Ich resorpcja wywołuje procesy zapalne i początek obrzęku powodujący bolesność mięśni (największe nasilenie po 48 godzinach). Jeśli chcesz zmniejszyć uczucie zmęczenia i obrzęki, odzież kompresyjna noszona przez kilka godzin po tego typu aktywności jest skutecznym sposobem. Pomaga również szybciej przywrócić utraconą sprawność mięśni, która towarzyszy tym urazom.

Compression shorts

IV. KOMPRESJA SPORTOWA W TRAKCIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ

Wielu producentów, w celu zachęcenia do zakupu ich skarpet kompresyjnych, używa jednego argumentu  – lepszy przepływ krwi. W Compressport wiem jednak, że chodzi o coś znacznie więcej!

Dla marki Compressport kluczowym elementem jest zwrócenie uwagi na redukcję wszelkich wstrząsów mięśni oraz zapewnienie lepszego komfortu podczas każdej aktywności fizycznej.

Efekt mierzenia drgań mięśni z i bez opasek kompresyjnych Compressport R2 za pomocą akcelerometrów przymocowanych do łydki.

Stosowania kompresji podczas biegu polega zasadniczo na redukcji drgań mięśni (-33%), które powstają w wyniku kontaktu stopy z podłożem. Poprzez redukcję tych wibracji, kompresja może ograniczyć urazy mięśni (-42%) spowodowane powtarzającymi się uderzeniami podczas długotrwałej aktywności fizycznej takiej jak biegi trailowe czy maratony. Po wysiłku fizycznym procesy zapalne ulegają redukcji (-52%), co wskazuje na to, że kompresja odgrywa rolę prewencyjną w zapobieganiu bolesności mięśniowej.

Kolejnym niezwykle ważnym punktem i automatycznie jednym ze sprzedażowych key points w Compressporcie jest zapobieganie ryzyku występowania poważnych i mniejszych kontuzji.

Badanie przeprowadzone na 1200 sportowcach wykazało, że aż o 29% zmniejszyło się ryzyko powstawania urazów, gdy odzież kompresyjna Compressport była przez nich używana podczas wszystkich aktywności fizycznych. Rezultatem tych prób było m.in. zmniejszenie zapalenia okostnej, ścięgien, skręceń i innych urazów mięśni! Co wpłynęło na ten wynik?

– Zmniejszenie drgań mięśni – mniejsze zaangażowanie ścięgien

– Zwiększenie temperatury, a więc większego rozgrzania)

– Poprawa propriocepcji, czyli równowagi dzięki zmniejszeniu drgań

Calf sleeves coral
Calf sleeves coral

V. JAK SKUTECZNIE KORZYSTAĆ Z KOMPRESJI SPORTOWEJ?

Kompresja sportowa różni się od kompresji medycznej wieloma cechami: większą elastycznością, bardziej technicznymi włóknami oraz różnymi poziomami i stopniami nacisku. Kompresja stosowana w czasie odpoczynku (przed i po wysiłku fizycznym) ma na celu poprawę krążenia!

Jakie czynniki decydują o poprawie przepływu krwi?

– Gradient ciśnienia między kostką a łydką. Jest on wywołany przez kompresję medyczną, jest degresywny (powoduje wyższe ciśnienie w kostkach). To ten sam mechanizm, kiedy ściska się dno tubki pasty do zębów, aby się podniosła.

– Stopień kompresji zastosowany na łydce, który musi być odpowiednio wysoki (15 mmHg). Zachowuje się ona tak samo jak gąbka!

– Obecność kompresji wokół stopy i jej stopień.

Skarpety kompresyjne Compressport Full Socks spełniają wszystkie te kryteria i zostały uznane za idealne rozwiązanie przed aktywnością fizyczną i podczas regeneracji.

Compressport Smart Socks (nieco niższy stopień kompresji) sprawdzą się podczas podróży.

Opaski kompresyjne Compressport R2 może być stosowany do poprawy regeneracji w określonych stanach: chodzenie, bezruch przez 1 godzinę itp. W żadnym wypadku nie mogą być stosowane w długotrwałych pozycjach pasywnych, ponieważ brak ucisku wokół stopy i odwrócony gradient mogą prowadzić do zastoju krwi w stopach.

W tym przypadku zawodnik będzie używał skarpet Compressport Full Socks. Compressport Full Leg i Quad są skuteczne w redukcji bolesności mięśni ud po długotrwałej, nietypowej i/lub wymagającej aktywności fizycznej.

Full socks
Calf sleeves